arrow arrow2 arrowsgb biznes czlowiek rolnictwo filtrowanie1 filtrowanie2 ikonkainfo kolkadopinu kwadracik okooutline partnerstwo pin solidnosc stabilnosc tradycja biznes czlowiek rolnictwo linkedin googlep scrollTo phone mail hours where twit fb download alert login idea3 idea4 sgbikonkaglowna2 sgbglownaikona1 menu_toggler compass arrow-triangle-top arrow-triangle-bottom arrow-light-bottom arrow-light-right close search

Skargi i reklamacje

Informacja dotycząca zasad składania skarg na dostępność niektórych produktów i usług

Bank Spółdzielczy im. Stefczyka w Belsku Dużym, ul. Nocznickiego 3, 05-622 Belsk Duży z siedzibą w Belsku Dużym przy ul. Nocznickiego 3, 05-622 Belsk Duży (dalej: „my”), przedstawia informację na temat zasad składania skarg na dostępność niektórych produktów i usług.

Jeżeli posiadasz zastrzeżenia do dostępności naszych produktów lub usług (w rozumieniu ustawy z dnia 26.04.2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze), to masz prawo złożyć skargę.

Poniżej znajdziesz zasady i procedury dotyczące składania skargi na brak dostępności niektórych produktów i usług.

§1

Forma i miejsce złożenia skargi

  1. Skargę na brak dostępności niektórych naszych produktów i usług możesz złożyć:
    1. w dowolnej placówce banku (pisemnie lub ustnie do protokołu);
      listownie na adres dowolnej placówki banku albo przez skrzynkę elektroniczną: AE:PL-63927-60280-AWHRW-19 (adres na naszej stronie internetowej) lub na adres e-mailem zgloszenia@bsbelskduzy.sgb.pl.
  2. Adresy placówek banku znajdziesz na naszej stronie internetowej: www.bsbd.pl

§2

Dane zawarte w skardze

  1. W pisemnej skardze umieść:
    1. swoje imię i nazwisko;
    2. adres korespondencyjny, adres e-mail lub numer telefonu;
    3. informację, jak możemy się z Tobą skontaktować;
    4. informację, jakiego produktu lub usługi dotyczy skarga;
    5. informację, jakiego wymagania dostępności nie spełniają produkt albo usługa;
    6. żądanie, abyśmy zapewnili spełnienie wymogu dostępności produktu lub usługi.
  2. W skardze możesz wskazać preferowany sposób, w jaki powinniśmy zapewnić spełnienie wymagania dostępności produktu lub usługi.
  3. Jeśli skarga nie zawiera informacji wskazanych w ust. 1, to pozostawimy ją bez rozpatrzenia.
  4. Jeżeli nie masz statusu konsumenta, a złożyłeś skargę, to poinformujemy Cię o odmowie rozpatrzenia skargi w terminie 30 dni.
  5. Jeśli masz status konsumenta, ale skarga nie zawiera informacji wskazanych w ust. 1 powyżej, to poinformujemy Cię o:
    1. odmowie rozpatrzenia skargi z tego powodu, w terminie 30 dni.
    2. o tym, że po złożeniu skargi zgodnie z wymogami zostanie ona przez nas rozpatrzona.
  6. Formularz skargi dostępny jest na naszej stronie internetowej – Załącznik nr 1 Formularz skargi.

§3

Terminy rozpatrzenia skargi

  1. Odpowiadamy na skargę dotyczącą braku dostępności świadczonych przez nas produktów i usług w ciągu 30 dni kalendarzowych od daty jej otrzymania.
  2. W szczególnie skomplikowanych przypadkach, gdy nie możemy rozpatrzyć skargi i odpowiedzieć na nią w ciągu 30 dni kalendarzowych, wydłużamy ten czas do 60 dni kalendarzowych.
  3. Jeśli nie możemy odpowiedzieć na skargę w terminie określonym w ust. 1, wówczas w ciągu 30 dni kalendarzowych od dnia otrzymania skargi:
    1. wyjaśniamy przyczynę opóźnienia;
    2. podajemy przewidywany termin odpowiedzi na skargę, który nie może być dłuższy niż wskazany
      w ust. 2.
  4. Wskazane w ust. 3 wyjaśnienia przekażemy w formie:
    1. pisemnej lub
    2. e-mailem (jeśli jako formę otrzymania odpowiedzi na skargę wskażesz odpowiedź drogą e-mailową).
  5. Aby zachować terminy odpowiedzi na skargę (ust. 1 i 2), wystarczy, że odpowiemy przed upływem tych terminów. W przypadku odpowiedzi na piśmie wystarczające jest nadanie jej w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe.

§4

Odpowiedź na skargę

  1. Odpowiedź na skargę zawiera:
    1. informację o wyniku rozpatrzenia skargi;
    2. imię i nazwisko osoby upoważnionej przez nas do udzielenia odpowiedzi ze wskazaniem stanowiska służbowego; z zastrzeżeniem ust. 2 poniżej.
  2. Jeśli:
    1. nie uwzględniliśmy Twojej skargi – to odpowiedź na skargę zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne;
    2. uwzględniliśmy Twoją skargę – to odpowiedź na skargę zawiera określenie terminu, w którym Twoje żądanie zawarte w skardze zostanie przez nas zrealizowane. Termin realizacji przez nas Twojego żądania nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia udzielenia odpowiedzi na skargę.
  3. Na skargę odpowiemy:
    1. na piśmie;
    2. na papierze firmowym;
    3. przy użyciu czcionki Times New Roman 12 pkt, (na Twoje żądanie użyjemy innej lub większej czcionki).
  4. Na skargę odpowiadamy:
    1. listem poleconym na adres wskazany w skardze lub przez skrzynkę elektroniczną, z zastrzeżeniem pkt 2;
    2. e-mailem w formie podpisanego elektronicznie pliku pdf, zaszyfrowanego hasłem. Hasło do odczytania lub odsłuchania odpowiedzi wysyłamy na numer telefonu, który podasz nam w formularzu skargi.
  5. Gdy nie zgadzasz się ze stanowiskiem w odpowiedzi na skargę, możesz:
    1. odwołać się do Prezesa Zarządu Banku Spółdzielczego im. Stefczyka w Belsku Dużym .; Poinformujemy Cię o sposobie i terminie wniesienia tego odwołania;
    2. złożyć zawiadomienie do Prezesa Zarządu PFRON (adres siedziby: al. Jana Pawła II 13, 00-828 Warszawa) o tym, że nasz produkt albo usługa nie spełnia wymagań dostępności (o zawiadomieniu mowa w art. 67 ustawy o dostępności).

1. załącznik nr 1 formularz skargi

Informacja dla Klienta dotycząca zasad składania reklamacji, skarg i wniosków

Bank Spółdzielczy im. Stefczyka w Belsku Dużym, ul. Nocznickiego 3, 05-622 Belsk Duży z siedzibą w Belsku Dużym przy ul. Nocznickiego 3, 05-622 Belsk Duży (dalej: „my”), przedstawia informację na temat zasad składania reklamacji, skarg i wniosków.

Jeżeli posiadasz zastrzeżenia do świadczonych przez nas usług w zakresie wykonywanych czynności bankowych (w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe), to masz prawo złożyć reklamację.

Poniżej znajdziesz zasady i procedury dotyczące składania reklamacji, skarg i wniosków.

§1

Forma i miejsce złożenia reklamacji

  1. Reklamację możesz złożyć:
    1. w dowolnej placówce banku (pisemnie lub ustnie do protokołu);
    2. listownie na adres dowolnej placówki banku albo przez skrzynkę elektroniczną: AE:PL-63927-60280-AWHRW-19;
    3. e-mailem na adres zgloszenia@bsbelskduzy.sgb.pl.
  2. Reklamacje transakcji wykonanych kartami płatniczymi składasz na obowiązującym w banku formularzu. Do każdej reklamowanej transakcji składasz oddzielny formularz. Jeśli to możliwe, dołączasz dokumenty, dodatkowe informacje i wyjaśnienia dotyczące reklamowanej transakcji.
  3. Adresy placówek banku znajdziesz na naszej stronie internetowej: bsbd.pl.

§2

Dane zawarte w reklamacji

  1. W pisemnej reklamacji umieść:
    1. swoje imię i nazwisko lub nazwę firmy;
    2. adres korespondencyjny;
    3. dokładny opis zdarzenia lub Twoich zastrzeżeń;
    4. informację, czego oczekujesz po rozpatrzeniu zastrzeżeń;
    5. podpis;
    6. Twój numer telefonu, jeśli odpowiedź na reklamację chcesz dostać e-mailem (przez telefon przekażemy Ci hasło do otwarcia korespondencji), z zastrzeżeniem ust. 2.
  2. Jeśli reklamujesz transakcję wykonaną kartą, dodatkowo umieść:
    1. imię i nazwisko użytkownika;
    2. numer karty;
    3. numer rachunku, do którego wydano kartę;
    4. datę reklamowanej transakcji;
    5. kwotę i walutę reklamowanej transakcji;
    6. miejsce transakcji (nazwa placówki, miasto, państwo).
  3. Jeśli brakuje nam informacji wymaganych do rozpatrzenia reklamacji, zwrócimy się do Ciebie o ich uzupełnienie.
  4. Jeśli odmówisz:
      1. podania wszystkich danych, których potrzebujemy, aby rozpocząć procedurę,
      2. złożenia podpisu na formularzu reklamacji transakcji kartą,

    poinformujemy Cię, że nie możemy rozpatrzeć reklamacji, ponieważ nie mamy kompletnych oświadczeń. Niezależnie od tego odpowiemy na Twoją reklamację w terminie wskazanym w § 3 ust. 1. W szczególnie skomplikowanych przypadkach w terminie wskazanym w § 3 ust. 2.

§3

Terminy rozpatrzenia reklamacji

  1. Odpowiadamy na reklamację dotyczącą usług płatniczych najpóźniej w ciągu 15 dni roboczych od dnia jej otrzymania. W przypadku pozostałych reklamacji, odpowiemy najpóźniej w ciągu 30 dni kalendarzowych od daty ich otrzymania.
  2. W szczególnie skomplikowanych przypadkach, gdy nie możemy rozpatrzyć reklamacji i odpowiedzieć na nią odpowiednio w ciągu 15 dni roboczych lub 30 dni kalendarzowych, wydłużamy ten czas:
      1. do 35 dni roboczych dla reklamacji dotyczących usł
      2. do 60 dni kalendarzowych w przypadku pozostałych reklamacji.
      3. ug płatniczych;

    Za szczególnie skomplikowane przypadki uznajemy reklamacje, które:

    1. dotyczą transakcji kartą poza granicami kraju;
    2. wymagają od nas uzyskania informacji od organizacji rozliczającej transakcje kartami płatniczymi lub od podmiotów trzecich współpracujących z nami.
  3. Jeśli nie możemy odpowiedzieć na reklamację w terminie określonym w ust. 1, wówczas w ciągu 14 dni kalendarzowych od otrzymania reklamacji:
    1. wyjaśniamy przyczyny opóźnienia;
    2. wskazujemy okoliczności, które musimy ustalić, aby rozpatrzyć sprawę;
    3. podajemy przewidywany termin odpowiedzi, który nie może być dłuższy niż określony w ust. 2.
  4. Aby zachować terminy odpowiedzi na reklamację (ust. 1 i 2 ) wystarczy, że odpowiemy przed upływem tych terminów. W przypadku odpowiedzi na piśmie wystarczające jest nadanie jej w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe.
  5. Gdy odpowiadamy na reklamację, bierzemy pod uwagę stan faktyczny w ostatnim dniu terminu na udzielenie odpowiedzi na reklamację. Trzymamy się terminów z ust. 1, a w szczególnie skomplikowanych przypadkach z ust. 2, chyba że informacje i ewentualne dokumenty, którymi dysponujemy, pozwalają odpowiedzieć wcześniej.
  6. Gdy zmieni się stan faktyczny, na podstawie którego odpowiedzieliśmy na reklamację, to ponownie ją rozpatrzymy biorąc pod uwagę zmiany, jeśli są na korzyść klienta.

§4

Sposób powiadomienia o rozpatrzeniu reklamacji

  1. Na reklamację odpowiadamy:
    1. listem poleconym lub przez skrzynkę elektroniczną, z zastrzeżeniem pkt. 2
    2. e-mailem w formie podpisanego elektronicznie pliku pdf, zaszyfrowanego hasłem. Hasło do odczytania lub odsłuchania odpowiedzi wyślemy na numer telefonu, który podasz w formularzu reklamacji.
  2. Jeżeli nie zawarłeś z nami umowy, a złożyłeś reklamację, odpowiedź wyślemy na adres wskazany w reklamacji lub adres e-mailowy.

§5

Usługa Chargeback

  1. Przeprowadzimy usługę Chargeback jeżeli dokonałeś transakcji kartą i:
    1. zakupiony towar nie został dostarczony zgodnie z umową;
    2. zakupiony towar jest niezgodny z opisem (umową) bądź uszkodzony;
    3. zakupiona usługa nie została wykonana albo jest niezgodna z opisem (umową);
    4. dokonałeś zwrotu towaru, ale nie nastąpił zwrot pieniędzy.
  2. Przeprowadzimy usługę Chargeback po podjęciu przez użytkownika karty działań w stosunku do akceptanta, które mają na celu:
    1. odzyskanie kwoty transakcji lub
    2. dostarczenie towaru/usługi zgodnie z umową lub
    3. zapewnienie innych wymogów, od których spełnienia uzależnione będzie wszczęcie usługi Chargeback (w tym zastrzeżenie karty).
  3. Złóż wniosek o usługę Chargeback niezwłocznie gdy:
    1. stwierdzisz sytuację określoną w ust. 1 i
    2. podejmiesz działania wskazane w ust. 2 .
  4. Do wniosku o usługę Chargeback dołącz:
    1. potwierdzenie zawarcia umowy, zakupu towaru lub usługi;
    2. pisemne wyjaśnienie zawierające potwierdzenie działań wskazanych w ust. ;
    3. szczegółowy opis zdarzenia oraz wykaz niezgodności;
    4. informację na temat działań podjętych wobec akceptanta – tj. co najmniej wskaż:
      1. daty i formy kontaktu posiadacza karty/użytkownika karty z akceptantem,
      2. dane akceptanta,
      3. treści zgłoszonego żądania oraz
      4. treści odpowiedzi udzielonej przez akceptanta;
    5. informację czy towar został zwrócony. Jeśli towar nie został zwrócony:
      1. wskaż jaka jest tego przyczyna,
      2. dołącz potwierdzenie odesłania otrzymanego towaru lub opis podjętych prób zwrotu towaru;
    6. informację o rezygnacji z usługi bądź innych żądaniach skierowanych do usługodawcy oraz potwierdzenie rezerwacji, anulacji otrzymanej od usługodawcy lub paragonu z informacją o zwrocie środków pieniężnych.
  5. Usługa Chargeback jest przeprowadzana zgodnie z regulacjami międzynarodowej organizacji płatniczej, której logo znajduje się na karcie wykorzystanej do transakcji (Visa lub Mastercard), na zasadach i w terminach wskazanych przez te organizacje płatnicze.
  6. Decyzja w sprawie zwrotu kwoty transakcji użytkownikowi jest niezależna od nas.
  7. Poinformujemy Cię o decyzji akceptanta w terminie 5 dni roboczych od dnia jej otrzymania. Jeśli stwierdzimy bezzasadność żądania zgłoszonego we wniosku o Chargeback, kwota kwestionowanej transakcji nie jest zwracana.

§6

Informacje dodatkowe

  1. Nasz bank podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego.
  2. Jeśli masz spór z naszym bankiem, możesz zwrócić się o pomoc do Miejskiego lub Powiatowego Rzecznika Konsumenta.
  3. Gdy nie zgadzasz się ze stanowiskiem zawartym w odpowiedzi na reklamację, możesz:
    1. odwołać się do Prezesa Zarządu banku,
    2. złożyć zapis na Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego;
    3. skorzystać z instytucji Arbitra Bankowego przy Związku Banków Polskich*;
    4. złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego w sprawie rozwiązania sporu**;
    5. skierować sprawę do sądu powszechnego.
  4. Jeśli składasz skargę na działalność Zarządu, odwołujesz się do Rady Nadzorczej banku. Procedura jest taka jak w przypadku reklamacji

§7

Skargi i wnioski

  1. Możesz składać do banku skargi, które nie są reklamacjami. Skargi mogą dotyczyć zachowań pracowników, usług lub naszej działalności.
  2. Możesz również składać wnioski dotyczące poprawy funkcjonowania banku, lepszego zaspokojenia potrzeb klientów, usprawnienia pracy lub poszerzenia oferty.
  3. Do skarg i wniosków stosujemy odpowiednio postanowienia dotyczące reklamacji za wyjątkiem § 6 ust. 3 pkt 4.

Zgoda banku na udział w pozasądowym postępowaniu

Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich w rozumieniu ustawy z 23 września 2016 roku mogą prowadzić :

1.Rzecznik Finansowy**, (www.rf.gov.pl);

2.Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego, (www.knf.gov.pl);

3.Bankowy Arbitraż Konsumencki przy Związku Banków Polskich*, (www.zbp.pl).

Wyjaśnienia oznaczeń
* dotyczy konsumentów
** dotyczy klientów indywidualnych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym wspólników spółki cywilnej oraz rolników